19 november 2011

Dagen före julafton.

Kanske var det snö ute?
Jag minns inte.
Det jag minns är den gröna bilen.
Bilen som du lånade.
Du svängde till höger efter järnvägen.
Istället för att åka rakt fram till stallet.
Vi klev ur din bil.
Lånade den gröna stora bilen.
Det var sent och kallt.
I bostadshuset fanns det en julgran.
Inga andra bilar stod på parkeringen.
Du körde förbi den gård där jag har så många minnen.
Du ringde någonstans.
Jag satt och sov i baksätet.
Vi kom fram fyllda av förväntan.
Till en stor gård.
Vi gick in i det välbekanta stallet.
Varför var vi där?
Skulle du jobba?
Måste du göra det dagen innan jul?
Det kopplades fast en hästtransport till bilen.
Vi åkte bort till en annan del av gården.
- Följ med och titta, sa du.
Vi blev visade ett hemsnickrat stall.
Fyra boxar.
Sist jag varit där fanns det inga boxar alls.
- Hur tycker ni att grabbarna ska stå?
Du ville att vi skulle förstå.
Det ville inte vi.
Där fanns ingenting roligt.
Men du tyckte om det.

Vi satte oss i bilen.
Du pratade om vilken hingst som skulle flyttas först.
Du måste ha flyttat Tricea tidigare.
Det var julfint i stallet när vi kom fram.
Hingstarna stod och tuggade.
- Ska du inte prata med Anders?
Du mumlade någonting om imorgon. 
Vi skulle flytta gamlingarna först.
Jag stod i en tom box med ett spö.
Hästtransporten stod framför stallingången.
Det var svårt att få in den första.
Det tog ett tag.
Lustig frustade när han steg in i det nya lilla stallet.
Det var inte julfint där.
Schwalbe accepterade stallet.
Han fick ju stå i boxen bredvid sin bror.
Du var trött.
Orkade inte stök.
Vi lyckades tillslut få in Agrell i transporten.
Du körde från stalldörren och parkerade vid ridbanan.
Det brakade till.
Transporten började röra sig.
Du öppnade, såg hur din häst sitter ner.
Han frustade och svettades.
Du släppte lös honom.
Han var fri.
Kastade sig loss.
Sprang mot stallet.
Vi föste in honom i sin box.
- Vi tar Danto först.
Du behövde inte ens flytta transporten.
Din svarta hingst gick in och ställde sig perfekt.
Agrell fick ett äpple.
Ensam fick Agrell stå i det stora stallet.
 Vi bytte bil.
Vi åkte hem, mitt i natten.

I dagsljus var det inga problem.
Han hade glömt igår.
Längtade efter sin kusin.
Då såg jag att alla våra saker var borta.
I det nya stallet tuggades det.
Knäckebröd, äpplen och socker delades ut.
Du visade allting som var bra.
Jag förstod.
Det var nog jobbigt för dig.
Du hade dålig framförhållning.
Med det blev en bra jul.
Jag tackar dig för det.