30 november 2011

Att vara vuxen eller barn?

19 dagar kvar.
Kommer jag vara en annan människa då?
Kommer jag tycka annorlunda?
Kommer jag ha samma känslor?
Om 19 dagar. 
Kanske är det snö ute då. 
Man ska vara mogen. 
Ta egna beslut. 
Vara vuxen. 
Det skrämmer mig lite. 
Men ändå inte. 
För jag har varit vuxen ett tag nu. 
Jag kommer inte längre vara barn bland mina vänner. 
Jag kommer kunna ta en öl. 
Vem vet kanske kommer jag trivas som vuxen.
Det kommer inte skrämma mig så länge. 
Jag har ju inte tänkt på det innan. 
Om 20 dagar. 
Då leker livet. 
För när man är vuxen är man ju fri.
Eller hur?
Ska jag vara ärlig så tror jag inte på det här. 
Att vara någon annan då. 
Om 19 dagar kommer jag vara jag. 
Precis som idag.
Kanske lite klokare. 
Men inte ett dugg mindre barnslig. 
Inte ett dugg annorlunda. 
Men vuxen. 

Om 19 dagar vill jag att mina vänner ska plinga på min dörr. 
Dra med mig ut och fika. 
Fira min stora dag med en saffransbulle. 
Äta lunch ute. 
Bara umgås och skratta. 
Le åt att jag är vuxen. 

Om 19 dagar är jag vuxen. 
Då kanske jag känner annorlunda. 
Jag längtar dit.