13 maj 2013

Varning för ras

Solen står högt över taken och vinden har vänt
Isen har smält och det luktar som vår
Du går genom stan som om ingenting har hänt 
Lika verklig och vardagligt snygg som igår 
Kom inte för nära, du vet hur det blir 
Nu har jag mitt och du ditt revir 
Och du vet hur jag mår 
Jag skyndar mig långsamt iväg hem till mitt 
Jag måste sova på saken 
Våren har vaknat, men drivor I vitt 
Ligger kvar över taken 

Det är varning för ras 
Gå så försiktigt du kan 
Dina ögon kan krossa min värld 
Som stenar mot glas 

Varning för ras 

Dina läppar som längtat iväg säger "Allting är bra 
Det tog lite kraft, men trots allt var det skönt 
Att det gick som det blev, att det blev som vi sa" 
Jag vill säga nåt nytt, men det känns inte lönt 
Du har nån I handen, jag skiter I vem 
Jag ser er på håll när jag skyndar mig hem 
Genom vitt och grönt 
För mycket människor I stan just idag 
Här blir man ensam bland tusen 
Dom har spärrat med koner kring varje fasad 
Det sitter skyltar runt husen 

Det är varning för ras... 

Solen går ner över taken och klockorna slår 
En konstig dag, med ett konstigt ljus 

Jag går mitt I vägen, det luktar som vår 
Det droppar av snö ifrån träd och hus 
Kom inte för nära, du vet hur det går 
Jag ser vart du längtar, o du ser hur jag mår 
Inget vidare rus 
Jag försöker få in alla ord som du sa 
Men du vet hur dom smakar 

Det är nånting skumt med stan just idag 
Det är nånting som knakar 

Det är varning för ras 
Gå så försiktigt du kan 

Inga tanklösa, menlösa ord 
Ingen felaktig fras 
Varning för ras


Lars Winnerbäck