6 augusti 2012

En lugn dag.

Idag valde jag att inte öva utan ligga kvar i sängen och läsa om Brigit Nilssons liv. Det är så spännande att läsa om hennes olika roller och konserter, om hennes kärlek till Wagners musik och om livet som ung sångerska som faktiskt blir lurat till att sjunga på fel sätt. Hon arbetade flitigt för att komma någonstans samtidigt som hon hade lite tur som hade absolut gehör, den som ändå hade de. Jag har i och med denna nya läsning börjat lyssna mer på operamusik och olika arior som hon skriver om i sin bok, vilket är mycket intressant. Vissa sånger kan man ju tänka sig att sjunga om några år. Samtidigt som jag försvinner in i denna värld, som just nu utspelar sig i början av 50-talet, försöker jag komma igång med min egen röst. Visserligen har jag hållit igång rösten under sommaren men samtidigt så är jag inte i form. Med lätta övningar som stegvis byts ut till lite hårdare ska jag nog komma i form igen. Men det ska bli oerhört roligt att få en ny sångpedagog och se saker från olika vinklar, varje lärare har olika sätt att se på saker.
Nu blev det lite om musik igen, hoppsan.