10 december 2011

En krydda?

Doften av salt.
Har du någonsin känt den?
Hur den tränger in i luktsinnet?
Har du någonsin smakat på en saltsten?
Salt.
Så fort jag känner doften reser jag tillbaka i tiden.
Det fanns en tid då jag var i ett stort stall.
Hästar i nästan varenda box.
Till vänster om ingången låg det nyinköpta stenar.
Inte vilka stenar som helst.
Saltstenar.
Dem låg där i en hög.
Det var så frestande att smaka.
Jag gjorde det i smyg.
Sen sattes stenarna upp i boxarna.
Men smaken, doften och minnet finns kvar.
Hur spännande det var att smaka.
Hur underbart frätande doften var.
Så när jag känner doften är jag där.
I det stora stallet.
Bland hästarna och hundarna.
Bland korna och tjurarna.
Där sitter jag, en liten flicka.
Ensam en sommardag.
Smakar på en sten i smyg.
Medan hennes pappa tar in hästarna.
Det är salt för mig.